Rallfåglar, flugaskar och artikelförfattande i väntan på en ny säsong


Jag har grubblat lite över mina flugaskar. Över hur jag ska ordna dem. Första året hade jag delat upp nymfer, torrflugor och övriga flugor i respektive ask. Därefter blev det dagsländor, nattsländor, nymfer och övrigt. Och nu binder jag upp en strömmande ask med härliga catskill-flugor och puppor och Adams och några tyngda nymfer. 

Och kanske skulle jag ha en ask för det lugna vattnet... lugnflyten med sirapsvatten som är så långsamma och tråkiga och förmodligen alldeles, alldeles underbara.

Helst skulle jag bara vilja ha en ask. Den perfekta asken.

Men det är kanske omöjligt!

Jag träffade på den här skönheten, Creciscus ruber som stod och sken i en monter på Naturhistoriska museet i Göteborg. Arten var dock svår att finna på det samtida nätet men efter några klick så hamnade jag under rallfåglarna, Rallidae. Kanske känner du till vattenrall, rörhöna, sothönan och andra snyggingar i samma familj? Jag tycker att de här fåglarna sätter fantasin i rörelse. De ser ut som väsen med fantastiska förmågor. De bor bland annat i vassbälten och fötterna är stora för att de inte ska sjunka ned i leran och sanden. 

På tal om väsen hörde jag märkliga ljud när jag var ute och promenerade häromkvällen. Det lät som ett utdraget gråt av en bäbis. Men bäbisen blev aldrig tröstad och fanns inte att finna när jag kom fram till ljudet. Då såg jag en siluett av en stor uggla i ett högvuxet träd och ropet besvarades av en annan individ. Jag tror att det var kattugglor eftersom ljudet påminde om det vi hörde på Öland när vi sov i tält och blev väckta mitt i natten av en kattugglehona som matade sina ugglor.

Jo visst är det så, att naturen är full av underverk. Från flugaskar via Naturhistoriska museet och en sväng till minnenas Öland så växer min längtan efter långa dagar i det fria.

PS: Läs gärna min senaste artikel i Allt om Flugfiske. Den handlar om fisket i Ransarån och finns i handeln just nu! DS 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Havsöringspremiär i Skåne 2016

Abborre är en riktig delikatess