Räkfond till årets fiskar

Så ofta jag har varit på restaurang och njutit av den där såsen som serveras till fisken. Vad är det för något? Hur blir den så god?

- Det är en helt vanlig vitvinssås, en chardonnaysås upplyste min kollega mig om häromdagen.

Jasså en sådan, jaja, det visste jag väl... inte, tänkte jag och svarad något i stil med "Jaha, å så intressant."

Den där kocken på TV tycker att det är skottpengar på att kasta räkskal och inte koka fond på dessa; så sist jag käkade räkor från Västkusten sparade jag lydigt dem i frysen.

Den där sandskrubban väckte kulinariska fantasier och sist jag kokade fond på kråset från julens kalkon blev det ju så himmelskt gott, så varför inte göra detsamma på räkskalen?

Jag hittade ett recept på räkfonden som nu står på spisen och puttrar. Det ska bli ljuvligt att laga fisk jag själv har fångat, kanske röding, harr, sandskrubba och havsöring med vitvinssås i år. Sååååå himmelskt kul! Jag postar recept om jag får till något gott.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Abborre är en riktig delikatess